Afvallen door Voeding


Fitnessnet.nl - jouw persoonlijke fitness adviseur
home | klantenservice | veelgestelde vragen | winkelwagen   
Wil je advies of iets bestellen? Bel dan gerust naar 010-4420417  
maandag-vrijdag van 9.00 tot 16.00  

kies onderstaand de fabrikant
schrijf je in voor de nieuwsbrief
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief
login myFitnessnet
E-mail adres

Postcode cijfers
of registreer je
[inlog vergeten?]

Afvallen door Voeding

Een hoog aantal calorieën dat wordt opgenomen door voeding en te weinig beweging zijn de hoofdredenen voor overtollige vetopslag. Afvallen is eigenlijk niet zo heel moeilijk; neem minder calorieën in en ga meer bewegen. Tegenwoordig is er een scala van diëten op de markt, welke gebruikt kunnen worden om overtollig vet kwijt te raken. Vaak zijn dit echter methoden van de makers van de zogenaamde wonderdiëten om veel geld te verdienen. Simpele veranderingen in het voedingspatroon zijn voldoende om overtollig vet kwijt te raken. Hieronder kun je een aantal richtlijnen vinden waardoor, bij naleving hiervan, de vetbalans in het lichaam kan veranderen naar een gezonder niveau.

Suiker; de oorzaak van vele problemen
Het belangrijkste element van het kwijtraken van vet is het stoppen met eten van suiker. Deze stof hoort eigenlijk thuis in het rijtje van heroïne en cocaïne; het lichaam kan deze stoffen niet verwerken. Door suiker te eten krijgt het lichaam steeds klappen te verwerken, waardoor het natuurlijk evenwicht wordt verstoord. Het bekendste verschijnsel is wel de hypoglycemie. Nadat suiker is genuttigd, schiet het bloedsuikerpeil omhoog. Doordat het lichaam dit niet aankan, starten er allerlei hormonale reacties in het lichaam. Het suikerpeil zakt dan weer snel, stabiliseert zich uiteindelijk onder het evenwichtspeil en blijft daar gedurende een korte tijd (minimaal 30 minuten). De verstoring van de interne systemen in het lichaam is misschien wel de grootste oorzaak van een slechtwerkend vetmetabolisme. Het lichaam moet al zijn middelen inzetten om de suikeraanval te weren, waardoor andere processen in het lichaam beïnvloed/verwaarloosd kunnen worden. Daarnaast heeft suiker vanuit biologisch oogpunt ook geen enkele meerwaarde voor het lichaam; het zijn namelijk lege calorieën (het bevat geen essentiële nutrienten, vet bijvoorbeeld wel). Het uiteindelijke effect van het chronisch eten van suiker is dat de systemen in het lichaam gaan afzwakken (de effecten op het lichaam worden minder doordat de mechanismen in het lichaam minder gaan reageren op deze stof) wat uiteindelijk kan resulteren in suikerziekte (diabetes). Concreet betekent dit dat koekjes, snoepjes en witte suiker op brood of in de koffie uit den boze zijn voor het lichaam. Ook in frisdranken zit suiker; gebruik daarom light produkten (de zoetstoffen die hierin zitten zijn gemaakt van aminozuren -vaak aspartaam-, wat veel minder schadelijk is voor het lichaam). Suiker is een koolhydraat, maar niet alle koolhydraten zijn suikers. (Bruin) Brood, macaroni en andere deegprodukten zijn hele goede energieleveranciers.

Alcohol; een soort suiker
Ook alcohol is een stof die beter niet genuttigd kan worden, maar dit is minder erg dan suiker. De lever zorgt voor de omzetting van alcohol in energie. Wanneer deze energie niet nodig is, dan wordt deze weer opgeslagen in vet.

Zuivel; allergische reacties
Heel veel mensen zijn allergisch voor zuivel, zonder dit te weten. Veel kwaaltjes -zoals onverklaarbare eczeemaanvallen op verschillende plaatsen- zijn een direct gevolg van zuivelgebruik. Indien het lichaam een allergische reactie geeft tegen bepaalde voedingsmiddelen, dan gaat het immuunsysteem onder druk staan. Kwaaltjes -zoals eczeem- kunnen hiervan het gevolg zijn. Zoals eerder beschreven kan het onder druk staan van bepaalde systemen in het lichaam de oorzaak zijn van een slecht vetmetabolisme. Ons advies is om een maand te stoppen met zuivel en dan te kijken wat de gevolgen op het lichaam zijn. We hebben bij veel mensen al fenomenale resulaten gezien door alleen te stoppen met zuivel.

Zuivel en Calcium; botontkalking?
Een ander groot misverstand in onze samenleving is dat melkprodukten belangrijk is voor de vorming van calcium onze botten, waardoor de kans op ziekten als osteoporose (botontkalking) verminderd wordt. De reden waarom deze stelling aan de mens is gebracht, heeft waarschijnlijk te maken met de marketingmacht van de zuivelindustrie. Wat doet zuivel dan wel met je? Zuivel bevat veel fosfor, waardoor de zuurgraad van het bloed omlaag gaat. Om deze verlaging te compenseren wordt er calcium uit de botten gehaald. Daarnaast heeft calcium in zuivel een zeer lage bio-availibility, wat wil zeggen dat er maar een klein percentage wordt opgenomen. Als je echt bezorgd bent om je botstructuur dan kun je beter een botsupplement nemen met calcium en andere stoffen die zorgen voor verbeterde opname en inbouw in de botten (o.a. magnesium, vitamine D, vitamine K, borium, koper, mangaan, strontium en zink).

Vet; welk soort vet gebruiken om te bakken?
Er zijn verschillende soorten vet te gebruiken bij het bakken. Een eerste onderscheid kan gemaakt worden op het feit of het vet van dieren of planten ge-extraheerd is. Het advies is om altijd plantaardig vet te gebruiken. Een tweede onderscheid kan gemaakt worden op basis van verzadigd of onverzadigd vet. De onverzadigde vetten zijn gezonder dan de verzadigde vetten (zeker op het gebied van cholesterol). Olieën hebben een beter ratio verzadigd : onverzadigd vet en zijn daarom een stuk gezonder. Tegenwoordig zijn er ook vloeibare vetten op de markt. Het voordeel van deze vloeibare vetten is het omzeilen van de afwijkende smaak van olieën (zoals olijfolie) terwijl het toch de gezonde factoren van deze olieën behoudt. Ons advies is dan ook om over te gaan op vloeibaar vet. Hard vet bevat 53 gram verzadigd vet, terwijl vloeibaar vet slechts 13 gram bevat. Vloeibare vetten zijn over het algemeen duurder, maar ze zijn zeker de prijs waard.

Essentiele Vetzuren; evenwichtige vetmetabolisme
In de huidige maatschappij wordt er te veel gewoon vlees gegeten ten opzichte van vette vis (zalm, haring, etc.). Gewoon vlees bevat vooral omega-6 vetzuren, terwijl er juist een balans moet zijn met de andere essentiële vetzuren (omega-3 en omega-9). Doordat het vetmetabolisme uit haar evenwicht is (teveel omega-6 en te weinig omega-3 en omega-9) kan het lichaam geen volledige vetverbranding bewerkstelligen. Hierdoor kan het zijn dat het vet gewoonweg niet verbrand kan worden waardoor het opgeslagen wordt. De vetbalans kan worden hersteld door het eten van vette vis (minimaal 1 keer per week) of door het innemen van essentiële vetzuren in een supplement (bijvoorbeeld de EFA Formulering).

naar de winkelwagen

De winkelwagen is leeg
recent bekeken voedingssupplementen
Je hebt nog geen producten bekeken
Betaal veilig online
Je kunt online veilig betalen met creditcard of iDEAL, gemakkelijk en snel via je eigen bank

betaal veilig online met iDeal
betaal veilig online met Visa
betaal veilig online met Mastercard
betaal veilig online via docData Payments

Het is ook mogelijk het bedrag naar onze eigen rekening over te maken, of onder rembours te bestellen. De bestelling wordt met DPD geleverd.

maak een overboeking naar onze rekeningbetaal bij aflevering aan de bezorger (rembours)

© 1998-2017 - Fitnessnet.nlsitemap  |  links  |  over ons  |  contact

-Afvallen door Voeding > Fitnessnet-